wtorek, 30 sierpnia 2016

Boomerang (Bumerang), reż. François Favrat

Boomerang (Bumerang), reż. François Favrat

Dobre, choć nierówne. Warto może zacząć od ciekawego wymieszania pomysłów gatunkowych. Odrobina kryminału jest dobrą przyprawą. Oczywiście można o tym rozmawiać zwyczajnie – to ciekawa opowieść o ludziach. Jednak kiedy chce mi się sięgnąć do głębszych znaczeń, to już najczęściej jest dla mnie sygnałem, że film się udał, że warto było obejrzeć.
Mam więc w pierwszym rzędzie myśli o kolejnym obrazie odwołującym się do lat 80. i komentującym je. Cieszy mnie ten wysyp, trochę z powodów osobistych, a trochę dlatego, że to ciekawa, a słabo opisana dekada. Po drugie – kolejny świetny przykład europejskiego kina, które dobrze się ogląda, a nie ma charakteru komercyjnego. Po trzecie i najważniejsze – jest tam ciekawa analiza postaw i obyczajów.
I nie da się o tym napisać bez drobnego spoilerowania. Otóż jeśli wspomniałem o nierównościach, to największą z nich jest fragment komentujący homoseksualne związki niektórych bohaterów. Przez dłuższą chwilę miałem poczucie, że świetnie zapowiadająca się historia znowu zostanie sprowadzona do pouczania widza o konieczności poszanowania mniejszości seksualnych. I podsumowana jakimś frazesem o miłości. Okazuje się, że nie do końca, może trochę, ale na pewno nie jest to sedno tej opowieści. Sednem jest rozprawa z potwornym europejskim matriarchatem. I to w czasie, kiedy toczą się miliony dyskusji o likwidacji patriarchatu, to krok interesujący i odważny. Patologiczny matriarchat może być równie wyniszczający, jak jego męska odmiana. Nie spodziewam się po jednym filmie szerszej dyskusji (już prędzej wyciągnie się z tego ów homoseksualizm), czasy nie sprzyjają. Ale odjęty wcześniej punkt, postanowiłem w końcu dodać z powrotem.
Warto zwrócić uwagę na niezłe aktorstwo, psychologiczny realizm i świetnie zrobione scenerie, scenografie oraz charakteryzacje postaci w ich wcieleniach odległych o dwie dekady. I w ogóle warto było obejrzeć.

7/10

film

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz